ACTES MESOS DE MARÇ I ABRIL DE 2026
Divendres 13 de març, a les 19.30 h, a la sala d’actes de la Parròquia de Santa Maria
Conferència Els castells durant la República, la Guerra Civil i el primer franquisme, a càrrec de Pere Ferrando
Els castells són de les manifestacions culturals més antigues i arrelades al conjunt del país. Nascuts al País Valencià a partir de les muixerangues i el Ball de Valencians, ràpidament van disseminar-se pel sud del Principat, fent forat especialment durant el darrer terç del segle XIX a l’entorn del Tarragonès, l’Alt i Baix Camp i el Penedès. Les construccions castelleres viurien un dels seus moments de màxim esplendor durant els primeres dècades del segle XX i els anys de la República. En la següent conferència proposada, es farà un recorregut per les principals fites dels castells i com l’afectaria l’esclat de la Guerra Civil i els primers anys de la dictadura. Durant el conflicte, alguns joves a banda i banda del front aprofitarien algunes estones de descans per aixecar castells entre trinxeres.
Pere Ferrando i Romeu (El Vendrell, 1963) és un dels màxims experts en la recuperació, la investigació i la difusió del fet casteller. Ha publicat nombrosos articles i llibres i, actualment, forma part, també, de l’Associació Baròmetre Casteller. Activitat organitzada conjuntament amb els Castellers del Foix de Cubelles.
Divendres 20 de març, a les 18h, a la Biblioteca Municipal Joan Avinyó
Projecció i debat Maternitats robades
Es projectarà el curt animat I si el meu nadó no va morir?, que tracta sobre les històries de nadons robats a l’Estat espanyol. Tot seguit, conversa i espai de debat i reflexió amb els familiars de l’Associació SOS Bebès Robados Catalunya, membres de l’Associació REDS i l’escriptora Mercè Foradada.
Del 2 al 31 de maig hi haurà una exposició sobre el tema.
Acte organitzat per la Biblioteca Municipal Joan Avinyó. Hi col·laboren, entre d’altres, l’Ajuntament de Cubelles, el GEC Amics del Castell i l’Amical de Buchenwald.
Dissabte 21 de març,
Sortida cultural a Calaf (Anoia) per visitar el seu famós mercat, les botigues antigues i el castell
Concentració a tres quarts de vuit a la plaça del Mercat. A les 8h sortida en autocar. No es farà cap parada abans d’arribar a Calaf. Visitarem el mercat i hi haurà temps per fer un esmorzar. A tres quarts de 12, trobada davant l’oficina de Turisme per visitar amb un guia les vuit botigues antigues (Bodega, Impremta Ca l’Oller, Escuela de niños, Cal Garriga, Pastisseria Cal Mestres, Ultramarinos Cal Feu, Colmado Cal Sala, Vetes i fils Cal Cisteller). La majoria es conserven tal i com eren. Altres s’han restaurat i ambientat en la forma original. En cadascuna d’elles trobarem objectes, materials, maquinària, i tota mena d’objectes de l’època. La durada de la visita és de poc més d’una hora i mitja.
A la sortida ens traslladarem en autocar al restaurant La Pala, a Sant Pere Sallavinera, a prop de Calaf, on dinarem. Per la tarda, visita guiada al castell de Calaf, construït al segle XI i situat en el punt més alt de la població. Sobre quarts de set, tornada a Cubelles.
PREU: L’import total de la sortida és de 55 € per als socis i de 58 € per als no socis (inclou autocar, dinar i visites guiades).
INSCRIPCIONS: Del 9 de març fins al 13 de març. L’ingrés s’ha de fer per transferència al compte corrent ES71 0081 1620 3200 0102 5004 del Banc Sabadell i en el concepte cal indicar el nom i cognom de la persona que s’inscriu. Per qualsevol dubte podeu contactar amb la Carme Subías.
Dimecres 1 d’abril, a les 19h, a la sala d’actes de la Parròquia de Santa Maria
Conferència La universitat de Cubelles, per Josep Bosch
Al segle XII, el poble de Cubelles estava organitzat, segons el model feudal típic de la Catalunya medieval, amb una estructura centrada en el castell, l’església i els camps de conreu. El castell era el nucli principal de centre de poder. Exercia funcions defensives i de control del territori. El senyor feudal cobrava impostos (delmes i rendes) als pagesos i administrava justícia. Al segle XIV, però, intervé un altra centre de poder: la universitat.
Cap al 1335, el rei Alfons III el Benigne concedí a la comunitat de Cubelles el dret de nominar quatre jurats i deu consellers per regir el terme, fet que s’interpreta com la constitució d’una universitat municipal al voltant de la parròquia i el castell de Cubelles. Això li atorgà un consell municipal legalment reconegut. L’any 1442 es formalitzà una organització municipal més complexa amb un consell de trenta, format per jurats i consellers nomenats per les tres parts del terme: Cubelles, Vila Nova i la Geltrú. Cubelles tenia un jurat i quatre consellers. La universitat actuava com a òrgan de govern local: elegia jurats (que exercien d’alcaldes o representants majors) i consellers —una mena de corporació municipal— que gestionaven govern, fiscalitat i justícia local, amb el suport o tolerància del rei.
Josep Bosch (Vilafranca, 1954) és un reconegut historiador llicenciat en història medieval per la Universitat de Barcelona. Al llarg de la seva trajectòria, ha publicat nombrosos treballs i manté actius els blogs Penedès medieval i Històries de Vilafranca i el Penedès. El 24 de març de 2016 ja va oferir, convidat pel GEC Amics del Castell, la conferència El Penedès Medieval.
Acte organitzat conjuntament amb l’Ajuntament de Cubelles dins de la Fira Medieval.
Divendres 17 d’abril, a les 19h, a la sala d’actes de la Parròquia de Santa Maria
Conferència 50 anys de la mort del dictador i l’inici de la Transició, a càrrec de Manuel Milián Mestre
El 20 de novembre del 2025 es va celebrar el 50è aniversari de la mort del dictador. L’efemèride ha servit per fer una relectura sobre els efectes del franquisme i la represa de la democràcia, que majoritàriament s’ha donat a conèixer com a Transició i que alguns, tanmateix, anomenen Reforma. Una de les persones que ho va viure en primera persona fou el periodista Manuel Milián Mestre, qui també desenvoluparia una extensa carrera com a polític.
Manuel Milián i Mestre (el Forcall, els Ports, 1943) és un polític, periodista i escriptor que ha viscut la major part de la seva vida a Catalunya. Llicenciat en geografia i història, es dedicà primer al periodisme. El 1980 fou un dels fundadors de Solidaritat Catalana, que es presentà sense èxit a les eleccions al Parlament de Catalunya. A les eleccions generals espanyoles de 1989 fou elegit diputat pel Partit Popular, repetint el 1993 i el 1996. També fou membre de l'executiva d’aquest partit (1989-2000).
Va trencar amb el PP l'any 2000 a causa de la seva deriva anticatalanista. Durant força anys ha col·laborat en premsa, televisió i ràdio.
Dimecres 29 d’abril, a les 18h, a la sala d’actes de la Biblioteca mossèn Joan Avinyó
Lliurament dels premis del 5è Concurs de Dibuix Els safareigs de Cubelles, i exposició dels treballs dels alumnes dels instituts







Comentaris
Publica un comentari a l'entrada